2012. november 24., szombat

Beköltöztünk

Ígértem, hogy amint lesz egy kis időm, mesélek a költözésről. Nos, kis feleségem még alszik a szobi csendes hajnalban, én meg úgy kialudtam magamat reggel 7-re, hogy inkább lejöttem, ne forgolódjak és ne keltsem fel. Így most idelenn, a nappaliban ütöm a laptopot, szépen csöndben. Hadd aludjon a szerelmem, elég fáradt lehet.
Annak ellenére, hogy magát a költöztetést nem nekünk kellett megcsinálni, elég fárasztó dolog ez. A költöztető cég egyébként profi volt, gyors, semmit nem törtek össze és semmi nem veszett el. Elégedett vagyok velük, mert még udvariasak és mosolygósak is voltak. Csak ajánlani tudom mindenkinek ezt a fajta költözést, mert gyakorlatilag becsomagolni és kicsomagolni kellett, a költözés során semmit nem kellett megfogni sem. Lehozták a franciaágyat a tizedikről gyalog, majd az ágyneműtartóját is. Igaz, ezzel elvoltak összesen fél órát, de megért ez nekem ennyit.
A hátsó ajtajánál álltak meg, ahol ugyebár van egy szemétledobó ajtó. Én arra számítottam, hogy ha ügyes vagyok, a szemétledobó kijárata mellett parkolok és így amikor jön a költöztető autó, csak elállok onnan és az én autóm helye meg a szemétledobó ajtaja előtti hely elég lesz a költöztető teherautónak. Ezzel szemben természetesen pont szombaton volt valami nagyeszű, aki elállta a ledobó ajtaját és így az első órában nagyjából 30 métert kellett sétálniuk minden cuccal. Szerencsére hoztak molnárkocsit, így azzal nem volt túl nagy gáz és egy óra múlva csak elhúzta a belét ez az értelmi fogyatékos is, így közelebb tudtunk állni. Sőt, fél óra múlva még egy autó elment, így az én kocsim is befért a teherautó mögé. Így aztán a csomagtartót kinyitottam, leterítettem egy pokrócot és arról felügyeltem a pakolást. Helyesebben őrködtem, mert hát Budapesten simán lelopnak valamit a platóról, ha nem figyelsz. Egyikőnk tehát mindig lenn, a másikónk mindig fenn segített a cuccokat őrizni.
Kellemes meglepetés volt, hogy senki nem kötött belénk. Senki nem pampogott, hogy miért használjuk a liftet teherszállításra és senki nem reklamált, hogy miért kellett várnia. Igaz, a srácok profik voltak és úgy pakolásztak, hogy két szállítás között mindig volt egy kis szünet, amikor le tudott jönni vagy fel akart menni, akinek dolga volt éppen. Nameg szerencsém is volt talán, hogy a sötétebb lakók (köztük különösen a kedvencem, a lángos sütögetős vén farok) szombat lévén a telken voltak, így velük sem volt interakció.
Amíg üldögéltem a kocsi mellett, sokan jöttek le a lépcsőházból és mindenki sajnálatát fejezte ki, amiért elköltözöm. Ezexerint csak szimpatikus voltam a lakótársaknak, már amennyit egy ilyen kaptárban az ember tud a másikról... Mindenesetre jó érzés, hogy vagy 20-an kívántak jó szerencsét és többen is mondták, hogy legszívesebben ők is elmennének Budapestről. Én meg nem akartam magyarázni, hogy egy 80 négyzetméteres panel árából simán lehet egy olyan házat venni, amilyenbe éppen költözködünk. A vidékre költözés tehát csak elhatározás kérdése. Azt sem magyaráztam el, hogy innen, Szobról bejárni kevesebb, mint Budapesten egy távolabbi kerületből.
Ha már bejárás: az autónk ezen a viszonylaton - ami ugyebár főként autóút és főút, lakott területen kívül - megáll 5,2-5,6 liter között gázolajból. Egy havi bejárásunk tehát húsz munkanappal számolva úgy 50 ezres, kettőnknek. A vonatbérlet meg 49 ezres, de fejenként. Így addig járunk vonattal, amíg a munkáltató fizeti egy részét, mert szégyen, nem szégyen, de kocsival olcsóbb bejárni. Még akkor is, ha a megnövekedett szerviz igényt is beleszámolom. Itt tartunk 2012-ben, ez ám a szégyen.
Persze egyelőre vonattal tervezek járni, mert a vonaton lesz 1-1 órám oda-vissza, ami alatt tudok dolgozni és pénzt keresni. És így jobban megéri, mintha az autóban, vezetéssel cseszném el az időt. Persze azt majd meglátjuk, mennyire bírjuk a MÁV színvonalas szolgáltatását, mert ahogy az Elvirán nézegetem, az átlag 8-10 perces késés az normális.  Ahogy mesélik, havonta egy gázolás meg vezeték szakadás megint benne van a pakliban, akkor meg 1-2 óra késés is lehet. Meglátjuk. Egyelőre még mindig a vonat-bicikli párosításban gondolkodom, kerékpárosklub tagsággal a kerékpárjegy olcsóbb és jobban megéri, mint a békávé bérlet. Amúgy évek óta bringával járok Budapesten, tökéletes módszer, nem lesz furcsa a Nyugatiból az az 5 perc bringázás.
Térjünk vissza a költözéshez! Illetve a házhoz.
Hogy milyen? Klafa!
persze vannak szívások és sokat kell majd dolgoznunk, mire a mi igényességünknek megfelel, de alapvetően egy jól élhető, meleg, barátságos ház ez, már most imádjuk. A fűtése gázkazános, a Tigáz az eddigi számlák alapján egy havi 17 ezres átalányt ajánlott meg. Részletezzem? Asszem nem kell. A panel lakásunk ennek éppen az egyharmada volt és 13 ezresért fűtöttük. Úgyhogy ez nagyon kellemes meglepetés.
Igaz, a fűtéssel küszködtem pár napot, de mára megnyerni látszom a csatát. Levegős volt ugyanis a rendszer és csobogott a víz rendesen. Pár nap alatt, szépen lassan sikerült lelégtelenítenem és már alig hallhatóan csobog csak. Az persze igaz, hogy az emeleten radiátorokat kell majd cseréljünk, de ezt a telet kihúzzuk és a nyáron majd talán lesz pénzünk két lapradiátorra is. A tanulság légtelenítés terén: nem a légtelenítő nyílás dugóját kell kitekergetni, hanem a komplett gombát a cső tetején. A légtelenítő szelep ugyanis be van vízkövesedve és nem jön rajta keresztül ki semmi. Ha viszont az egész szelepet kitekeri az ember, szépen sípol kifelé a levegő és 3-4 nap alatt teljesen légmentessé tehető a rendszer.
Nagy tanulság az is, hogy nem kell magunkból kiindulni. Gondolok itt arra, hogy a kedves eladók nem kicsit beszéltek félre, amikor a ház előnyeit ecsetelték.
Az összes zárat cserélnem kellett első napon, mert mind rossz volt. Nem a zárbetét, maga a zár, Törött rugók miatt lehetetlen volt zárni az ajtókat, így hiába cseréltem betétet, nyitva volt minden. Ezt persze orvosoltuk, de az azért érdekes, hogy hogyan is tudtak így élni éveken keresztül. Lógó kilincsekkel, nyikorgó zsanérokkal. Gondolom, már nem akartak energiát fektetni a házba, ha úgyis eladják...
Az első reggelünkön leszakadt a nappali ablakán a roló és jobban megnézve az összes roló vacak. A szerencse, hogy van egy cimborám, aki majd szépen rendbe rakja ezeket is, vagy tesz fel helyettük jobbat. Egyelőre tettünk fel sötétítő függönyt és azzal elvagyunk.
A konyhában is vannak gondok. A beépített sütőnél valamit elbaszarintottak, mert a mellette lévő ajtókat megmelegíti és lepereg a borítás. Ezt majd reményeim szerint Gergő barátom megnézi és ha kell, teszünk be hőszigetelést.
A beépített hűtő is egy kalap szar. Kicsi, semmi nem fér el bele. Úgyhogy ideiglenesen betettük a régi hűtőnket és később ide építjük be a mosogatógépet, a kamrába meg teszünk be egy normális méretű, nagy fagyasztós hűtőt. Ezeket meg majd eladjuk, vagy odaajándékozzuk valakinek.
A fürdőben van egy bazinagy kád, ami egy óra alatt telik meg vízzel. Így jelenleg zuhanyozunk és heti egy alkalommal fürdünk csak. Akkor viszont együtt, közben beszélgetünk. De a végső cél az lesz, hogy a bazinagy és méregdrágán fenntartható "medence" helyett bemegy szépen egy kisebb, de masszázsos kád, mellé meg egy szuper zuhanyfülke, ahol végre én is önfeledten zuhanyozhatok majd. Mert ugyebár jelenleg egy kisebb árvízzel ér fel, ha én zuhanyzom, egyszerűen képtelen vagyok odafigyelni, hogy ne fröcsköljek össze mindent. Ez egy zuhanykabinnal megoldható, behúzom az ajtaját és mehet a pancsolás. És nem mellesleg olcsóbb is. Persze mindez majd valamikor jövőre, mert az anyagi helyzetünk nem rózsás és számos dologra kell majd költsünk. De álmodozni lehet.
Amúgy a fürdőben büdös is van, úgyhogy át kell nézessem a bűzelzárókat, mert valamelyik átereszt. Nekem meg túl jó az orrom, ugyebár...
Érdekes dolog az is, hogy egy hét alatt nem lettünk készen a földszinttel sem, még itt is kupi van. Az emeletről ne is beszéljünk... A szerencse az, hogy nem kell siessünk, már itt vagyunk, majd szépen lassan a helyére kerül minden. Jövő karácsonyra.
Most ennyi, mennem kell megetetni a macskákat, mert már az ablakban tüntetnek nagy szemekkel...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése