2011. január 31., hétfő

Hejesirás

Nyelvészek egészen pontossan meg tuggyák magyarázni, miér is kell szivatni magunkat a hejesírással, de tegyünk egy kisérletet.
Ezt a bejegyzést a magyar hejesirás minden szabájának mellőzésével teszem, úgy irok minden ahogy ejtem.
Gyerekkoromban elég sokat szenvettem a hejesirás tanulásával és lassan 40 éves vagyok, de még mindig nem megy tökéletesen. Igen, tudom, hogy vannak hejesirásellenörző szoftverek, meg szótárak, de minek? Hogy jól éjjen belőle egy egész iparág? Miközben a kiejtés szerint leirt szöveg ugyanugy érthető, sőt néha még jobban is?
Sok bajom van a jékkel, így az első dolog, amit javasolnék eltörölni, az a hüje elipszilonos jé. Nade télleg! Nemmindeggy, hogy gója vagy gólya? Juk vagy Lyuk?
Asztán (és nem aztán, egyébként mondja valaki úgy ebben az országban?) a következő kiakasztó dolog számomra, hogy nem úgy irjuk, ahogy ejtyük. Igen irjuk, én ugyanis rövid ivel mondom, akkor miér irjam hosszuval? A hosszut megint rövid uval mondom, miért irjam hosszuval? Én valakit csipek és nem csípek, birok és nem bírok. És ha aszt irom, hogy csipek, akkor senki nem fog mikrocsipekre gondolni, ha pedig aszt irom, hogy birok valakit, senki nem gondolja aszt, hogy birokra akarok kelni vele...
Asztán a külföldi szavak: mért irjam bluetooth-nak ha irhatom blútúsznak is? Minek irjam wifinek, ha irhatom vifinek is. És mért technika, miközben teknika? Nem értenéd meg, ha igy látnád?
Nem mencségeket keresek, de ha már mencség: nem érted meg, ha csével irom le? Ha azt kérem, mencs meg, nem mentessz, mert nincs benne a ts? Nem hiszem. A segiccség akkor is megérkezik, ha rövid az i és csé van a ts helyett...
Miért nem lehet egy huszáros vágással ugrani egy évszázadot, adni egy nagy lökést a köznapi nyelvnek és hagyni a fenébe ezt a mizériát a hejesirás körül?
Arról nem is beszélve, hogy ha úgy irom, ahogy ejtem, töbletinformációkat is kapsz róla, honnan jöttem, hogyan beszélek. Olyan, mintha hangüzenetben kűttem vóna meg. Vagy kültem, vagy küldtem. Ha a tájnyelvi kiejtés nem kizáró a mindennapi életben, akkor a tájnyelvi írásmód miért az?
Persze ha valaki továbbra is ragaszkodik a hagyományos módszerhez, neki legyen meghagyva a lehetőség. Az más téma, hogy szépen lassan kiutálná a többség és úgy néznének rá, mint egy kövületre. Mintha az Buda várának az régi lakójára...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése